Yoga Mat and Straps

Privé yoga les

Wil je graag eens een privé yoga les van mij? Dat kan!

Ik geef les in de volgende yoga stijlen:

Vinyasa

Dit is een stijl waarbij je gebruik maakt van een serie dynamische houdingen die je achter elkaar beoefent en laat samenwerken met de ademhaling om een bepaalt effect te krijgen. ‘Vinyasa’ is een Sanskriet woord dat staat voor ‘dingen in juiste volgorde zetten’. Een vinyasa les (ook wel flow genoemd) is opgebouwd in een bepaalde volgorde waarin je naar een specifiek resultaat of effect toewerkt. Jij kan zelf aangeven waar jij op dat moment behoefte aan hebt en waar je graag aan wilt werken. Denk aan een energieke flow of juist een rustige. Meer nadruk op flexibiliteit of kracht, meer beweging in de heupen of schouders, etc. Een van de bekendste vinyasa’s is de Zonnegroet. Dit is een typisch voorbeeld van een serie dynamische bewegingen waarbij de ademhaling centraal staat.

 

Ashtanga Vinyasa

Dit is ook een dynamische stijl net als vinyasa, maar bij ashtanga wordt de serie houdingen altijd in dezelfde volgorde beoefend. De ashtanga privé les die je bij mij volgt, duurt 60 minuten en is een aangepaste vaste serie: Modified Primary Series. Dit is een uitdagende les voor de wat meer gevorderde yogi.

 

Hatha yoga

Dit is een meer statische stijl. In hatha yoga houd je houdingen een aantal ademhalingen vast om het effect van de houding zelf te voelen en te ervaren. Dat klinkt wellicht makkelijker dan bijvoorbeeld een vinyasa les, maar let op, een hatha les kan juist enorm uitdagend zijn. Een houding langer vast houden kan veel concentratie en doorzettingsvermogen vergen. In hatha yoga zal vaker gebruik worden gemaakt van props, zoals blokken en straps om meer uit een houding te halen. Ook hier kan de les worden aangepast naar behoefte. Een rustige of juist energieke les met thema’s als heupmobiliteit, achteroverbuigingen, core stabiliteit, etc.

 

Restorative yoga 

Dit is een hele andere vorm van yoga. Zoals het woord al zegt, is deze vorm gericht op het volledig tot rust laten komen van het lijf om weer energie op te doen. Om jezelf als het ware weer op te laden. In een les van 60 min zal je hooguit 5 houdingen doen. Alle houdingen zijn ontspanningshoudingen waarbij veel props worden gebruikt. Denk aan bolsters, dekens, blokken, kussens. Allerlei props die ervoor zorgen dat jij de meest ontspannen houding kan aannemen. Niet te verwarren met yin yoga waarbij wel degelijk ‘gewerkt’ wordt met het lichaam. In restorative yoga is het de bedoeling dat er complete ontspanning wordt ervaren. In het begin kan het lastig zijn deze ontspanning te ervaren.

 

Restorative yoga is dan ook net als alle andere vormen ook echt een practice. Hoe vaker je het beoefent, hoe beter je er in wordt. En dat is nou precies het doel van deze yoga op het dagelijkse leven. Leren ontspannen, om het daadwerkelijk te kunnen.

 

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een vorm van diepe meditatie en ontspanning waarbij je liggend een stem volgt die je door een gestructureerde meditatie heen praat. Het doel? Een moeiteloze staat van zijn en een hoger bewustzijn bereiken. Het is dan ook niet een actieve practice of techniek die je moet leren of oefenen, iedereen kan het!

 

Letterlijk vertaald betekent Yoga Nidra ‘yoga slaap’ of ’slaap van de yogi’. Maar het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Via Yoga Nidra bereik je een diepe, droomloze slaap met een spoor van bewustzijn en verbinding met je omgeving. Door de diepe ontspanning ontstaan theta en delta hersengolven, bereik je een trance-staat waarin ervaringen en fragmenten van herinneringen worden verwerkt. Hierdoor neemt zowel spierspanning als stress in het lichaam af en dalen je bloeddruk en hartslag. Dit heeft een zeer helende werking op lichaam en geest.

 

Vaak zal een restorative yoga sessie afgesloten worden met een yoga nidra. Een yoga nidra kan 10 tot hooguit 25 minuten duren voor maximaal effect.

Tarief

Een privé yoga les kost 65 euro per uur (ex BTW).